2012. október 27., szombat

Isten patikája


Régen elment már Piroska néni, akinél gyerekkoromban a kiskályha és a konyhaszekrény között üldögélve gyakran olvasgattam Maria Treben Egészség Isten patikájából c.  könyvét. Fenntartásaim voltak ugyan arról, hogy minden bajra nő gyógyír az árokparton, de volt pár ötlet, amit ’majd, ha nagy leszek’ ki fogok próbálni.

Megadtam a módját, vártam pár évet, de most, hogy az uram munkahelye elkezdett erősen emlékeztetni egy SZTK rendelőre, mondtam neki, idén bizony nem veszünk semmiféle őszi kehesség elleni tablettás/poros/megivós szert, sem pedig multivitaminokat dobozszámra. Ő csak mosolygott, míg le nem nyelte az első kanál fokhagymás mézet, aztán szólt, hogy inkább találjak ki valami mást.

Nálunk a házi patika négy pilléren nyugszik: hagyma, méz, gyógyteák, illóolajok. Ezeket variálom, egy kis ezt-azt hozzáadva.

Fokhagymás méz: 10 dkg mézhez egy fej fokhagymát számítok, ameddig van kedvem, lereszelem a gerezdeket, utána szeletelem. Azonnal fogyasztható, de ekkor még elég csípős, pár nap múlva kevésbé intenzív az íze. Marci minden további nélkül lenyeli, sőt elrágcsálja a szeleteket, és szerintem is finom.

Citromos, gyömbéres, ánizsos méz: A kerületi újságban láttam, ott csak citromszeleteket tettek a mézbe.
Bio citromot vettem a piacon, mivel a citrusfélék érzékenyek a gombás megbetegedésekre, ezért szüretelés után a nem-bio példányok növényvédő-fürdőt kapnak. A vegyszert alapos mosással sem lehet eltávolítani, és bár csak kis mennyiség marad rajtuk, kis mennyiségű mérget sem szeretnénk megenni. A citromlelőhely melletti üzletben gyömbért is találtam, és belebotlottam egyik kedvenc fűszerembe, a csillagánizsba. Egész olcsón adták, cserébe egyetlen teljesen ép csillag sem volt a zacskóban, de az illata! Mennyei!
Három citromot és egy kb.  hüvelyknyi gyömbért vékonyan felszeleteltem, négy szem csillagánizzsal befőttes üvegbe tömködtem, és mézzel felöntöttem. Pár nap múlva fogyasztható, nagyon finom lé képződik, lehet tenni teába, gyümölcslébe, vagy magában kanalazva.

látványnak sem utolsó

Gyógyteák: bodza, hársfavirág, menta, citromfű, csalán, kamilla. Egyenként vagy keverve, mikor milyen kedvem van, Marcinak mézzel, mi ízesítés nélkül szoktuk inni. Nagyon olcsón, 2-300 Ft-ért lehet kapni zacskós kiszerelésben, filtereset soha nem veszek.

Gyömbértea: 2-3 centis gyömbérdarabot megpucolok, felszeletelek, és egy liter vízben 10 percig főzöm. Leszűröm, és azonnal fogyasztható, akár ízesítés nélkül. Elég csípős, de biztosan átmelegít.

Kedvencem a hagymahéj-tea: 1 evőkanál cukrot/mézet karamellizálok, majd felöntöm fél liter vízzel. 2-3 hagyma barna héját+2-3 réteg belső fehér húsát teszem bele, főzöm 2 percig, majd állni hagyom 10 percig. Lehet bele mézet, citromot tenni, de anélkül is egészen finom. A sok "felesleges" hagymát pedig krumplival , rozmaringgal sütőben vacsorára megsütöm. Finom, otthon-illatú.

A hagyma önmagában is gyógyszer ilyenkor, gyakran esszük nyersen, főzve, sütve. Most, hogy Marci megfázott, a szobájába tettem héjastól feldarabolva egy tányérral, segít a bedugult orrocskának, csökkenti a köhögést.

Illóolajok: Jó pár üveggel sorakoznak már a fürdőszobában, használom fertőtlenítéshez, házi kencékhez, hangulatjavításhoz, és persze „gyógyításhoz”. Utóbbihoz főleg kakukkfű, eukaliptusz, levendula, és citrom illót. Csepegtetem őket a zsebkendőre, párnára, főleg az eukaliptuszt, mert tisztíccsa ’zorrunkat. 

Készítettem egy orrkenőcsöt is: két evőkanál kakaóvajat (Maria Treben azt hiszem, disznózsírt használt) gőzön felolvasztottam, tettem hozzá 5-5 cseppet eukaliptusz, levendula, és kakukkfű illóból.
Illókat a drogériákban megszokottnál sokkal olcsóbban be lehet szerezni a patikákban. Aki teheti, vidéken nézelődjön, anyu például fele áron vette meg ugyanazt az illót az otthoni patikában, mint én egy budapestiben.

Ha fáj a torkom, egy bögre vízhez, egy-két teáskanál t teszek, azzal szoktam gargarizálni. Tényleg használ, és biztosan nagyon vicces is, mert Marci közben majd megszakad a nevetéstől.

Patikából lándzsás útifű-szirupot vettem, persze ezt is el lehet készíteni házilag, és jövőre el is fogom. Mivel addigra lesz egy közúttól távol eső kertünk két fenyőfával, fenyőrügy szirupot is fogok készíteni, így lesz teljes a repertoár.

A fentiek nyilván nem jelentik azt, hogy mostantól aztán gyógyszer nem érhet a szánkhoz. Nem szeretem a végleteket, ha szükséges, elmegyünk orvoshoz, és be is szedjük a pirulákat. De egy szimpla megfázás esetén teljesen felesleges teletömködni a szervezetünket szintetikus szerekkel.

Jó egészséget mindenkinek! 

2 megjegyzés:

  1. hmmm, ez a mézes gyógyszer nagoyn tetszik, a fokhagymas is, meg a citromos is. ki kell probalnom oket asszem! :) a gyomberteat en is nagyons zeretem, tavaly fedeztem fel egy kinai etteremben, rendbe tudja szedni a nathas embert, az biztos!
    a gyogyszertari illoolaj biztos nem szintetikus, ha olyan olcso? a aptikai kremek zome erosen koolajalapu, korantsem minden tuti, ami onnan kerul ki...

    VálaszTörlés
  2. Igen, mi is azóta nem használunk gyógyszertári krémeket, mióta egyszer elolvastam, miből készül pl. a Cremor Aquosus.
    Utánanéztem, mikor rákattantam az illóikra, azt találtam, hogy természetesek, és tiszták, de talán hígítják őket pl. mandula vagy ricinusolajjal. Az mégse paraffin...

    VálaszTörlés