2013. július 16., kedd

Három éves státuszvizsgálat

Hivatalosan még nem voltunk, a védőnő és a gyermekorvos is nyaral, milyen mázlisták, de megvizsgáltam én Marcit, mert kíváncsi voltam, hol tart egy átlagos hároméveshez képest. Közreadom az eredményt, és bár igyekeztem rettentő objektív lenni, de több mint jó lett szerintem, az olló szépen, folyamatosan záródik, úgyhogy megyek is hullámozni.


Szociális érettség

Felnőtteket és játszótársait utánozza
Igen 

Spontán érdeklődést mutat játszótársai iránt
Igen 

Játékokban képes kivárni, amíg rákerül a sor
Igen. Ezt tapasztaltuk a csoportos torna játékideje alatt is.  A boltban is kivárja, amíg kifizetjük, amit kiválasztott, nincs hiszti, sem boltban evészet.

Egyre hosszabb ideig tud egy dologra figyelni.
Igen. Pl.a kiválasztott játékkal magába feledkezve játszik, vagy ha érdekli a történet, nagyon sokáig képes az ölemben ülve mesét hallgatni. A Kisvakond rajzfilm formában is hosszú ideig leköti, legalábbis addig, ameddig velem Dévényezik, biztosan.

Megérti az "enyém", "övé" koncepcióját
Igen

Nyíltan kifejezi ragaszkodását
Igen. Sajnos nem túl romantikus alkat „Szeretlek anya, te vagy a legszebb” mondatokat nemigen várhatok tőle. Ám ha valami baja van, avagy idegen lép a komfortzónájába, azonnal tapad, akár egy kis kullancs.

Érzelmek széles skáláját képes kifejezni
Igen. Felismeri és érti is az érzelmeket.

3 éves korára könnyen elválik szüleitől
Igen.  Amennyiben ismeri és szereti azt, aki elválasztja tőlünk. Töltött már több napot nagymamáival nálunk, anyukámnál pedig csaknem egy hétig parasztlegénykedett csöppet sem hiányolva szegény utána vágyódó szüleit. Elő van irányozva egy újabb hét nyaralás anyósomnál is, aki három unokáját vállalta be, mekkora buli lesz ott, Istenem!
Az idegenekkel viszont bizalmatlan.

A napi rutin nagyobb változásai iránt ellenkezik
Nem jellemző, teljesen rugalmasan kezeli a változásokat. Egyébként sem engedhetjük meg magunknak a szigorú napirendet, Marcinak is meg kellett tanulnia alkalmazkodni.

Most már tudja, hogy ő fiú vagy lány, és ezzel egy időben feltámad az érdeklődése a másik nem iránt. 
Tudja, hogy ő fiú, azt is meg tudja állapítani ki a fiú és ki a lány, a legnyilvánvalóbb nemi különbséggel is tisztában van.  Nem érdeklik jobban őt a lányok, mint a fiúk, bár egyszer-kétszer bekukkintott (ő mondja így) már a blúzom alá.

A "doktorbácsis" játék ebben a korban nagyon gyakori; a gyermekek szívesen játszanak egymás testével. Vizsgálgatják, tapogatják egymást, meglesik egymást pisilés közben, egyszóval játékaik némiképp szexuális színezetet öltenek. Idővel ez az érdeklődés csökken.
Még sosem játszott doktor bácsisat. Ma jelentkeztem nála vizsgálatra, de láthatóan nem értette, mit szeretnék, és a szerepcsere után sem esett le neki.
A játékában semmiféle szexuális színezetet nem vettem még észre.

Verset mond, mesélni tud képekről, és a mesékből visszaad részleteket is.
Verset nem mond egyáltalán, bár ha megkezdem a sorokat, és éppen olyan kedve van, akkor befejezi. Ez nemcsak mondókákra igaz, hanem pl. a Cinege cipőjére is. Szerepelni egyáltalán nem szeret, akkor sem, ha csak én vagyok a közönség.
Mesélni szokott, képekről is, időnként csak úgy fejből fantáziál. Meserészlet visszaadását még nem halottam tőle.

Spontán kifejezi az ismerős játszótárs iránt érzett szeretetét.
Igen. Nem gyakori eset, de volt már rá példa, hogy megölelte, megsimogatta egyik-másik cimboráját, még azt is mondta, szeretlek. Engem meg evett az irigység.

A szobatisztaság nappalra kialakult.
Igen. Nappali alváshoz sincs szükség már pelenkára, és az éjszakai is száraz már egy ideje, ma van az első teljesen pelenkamentes napja.


Kognitív fejlődés

Mechanikus játékokat működésbe hoz
Igen

A kezében vagy szobában lévő tárgyat képes azonosítani egy könyvbéli képpel
Igen

Szerepjátékokat játszik babákkal, állatokkal, emberekkel
inkább vonatokkal, autókkal, vagy néha csak úgy egyedül. Az embereket én képviselem többnyire.
A bonyolultabb, utánzásos szerepjátékot csak nemrégiben kezdte el, vásárolni és főzni szokott. Néha Dévény módszerrel kezeli egyik-másik plüsslényt, önmagát vagy engem. Más tevékenységet nem modellezett még.

Tárgyakat forma és szín szerint szortíroz
Magától nem, de ha megkérem, szortíroz. Ám azt hiszem, nem látja értelmét, hamar elfelejti, mi a feladat, elkalandozik, emlékeztetetés után viszont folytatja.

3-4 darabos puzzle-t kirak
Segítség nélkül nem tudja kirakni, de ha segítek igen. Többnyire jó helyre teszi a darabokat, viszont nehéz beforgatnia, és egy kezes munkálkodása során a már helyükön levők is könnyen elmozdulnak.
4 és 9 darabos puzzle van itthon, mindkettőt ki tudja rakni.

Megérti a "kettő" koncepcióját
Igen

Színeket felismer, megnevez
Ez nem szerepel még a hároméves tudástárban, de leírom, hogy számos színt ismer már fel biztosan: pirosat, kéket, zöldet, narancsot, sárgát, lilát, fehéret, feketét, szürkét, barnát, bordót


Hallás- és beszédfejlődés

Képes két-három részből álló utasítást követni
Igen

Majdnem minden hétköznapi tárgyat és képet felismer
Igen

A legtöbb mondatot már érti
Igen

Érti a térre utaló kifejezéseket (rajta, benne, alatta)
Igen

4-5 szavas mondatokat használ
Igen. Ennél több szavas mondatokat is használ, viszont még nagyon babásan beszél, csapong, időnként hiányoznak az összefüggések, és a ragozást is elég nagyvonalúan alkalmazza.

Tudja mondani nevét, korát, nemét
Igen

Használ személyes névmásokat (én, te, engem, mi, ők)
Csak az „én”, és az „ő” személyes névmásokat használja, előbbi helyett még gyakran mondja saját keresztnevét is.

Idegenek is megértik a legtöbb szavát
Nem. Rengeteget beszél, szinte folyamatosan, de csak én értem meg maradéktalanul, a többiek hellyel-közzel. Egy idő után azonban rááll a füle, annak, aki kíváncsi rá.


Mozgás

Jól tud mászni
Önmagához képest igen, egészségesekkel nem versenyképes.

Váltott lábbal lépcsőzik fel-le
Nem. A fellép - mellézár technikát követi még. Alacsonyabb lépcsőfokokon fellépked kapaszkodás nélkül, egyébként szüksége van támaszra, legyen az korlát, fal, vagy a kezem.

Labdába rúg
Igen. Mindkét lábbal.

Könnyedén fut
Ha figyelembe vesszük, honnan indult, akkor igen. Egyébként futás közben látszik leginkább, hogy valami nem stimmel nála.

Triciklit pedállal hajt
Nem próbálta még. Gyanítom, hogy nem lenne egyszerű megtanulnia, de egy idő után biztosan menne.

Könnyen hajol, elesés nélkül
Igen. Bár hajolás helyett inkább a guggolást választja.

Függőleges és vízszintes, és körkörös vonalakat rajzol ceruzával, zsírkrétával
Igen

A képei már felismerhetőek, ügyesen színez, de például kört rajzolni még nem tud.
Nem ismerhetők fel a képek, de ő mindig megnevezi, mit rajzolt. Legutóbb pl. vonatot, síneket, motort, Nils Holgerssont, Gorgó a sast és egy kutyát.
Színes krétákat használ, de nem színez, a szabad rajzot preferáljuk, nem rajzolunk neki előre és színezőket sem adunk neki.  Kört rajzolni én sem tudok, legalábbis szabályosat…

Képes oldalanként lapozni egy könyvet
Nem. Ez nem megy még, általában három, négy lapozással vége a könyvnek.

Több mint 6 kockából is képes tornyot építeni
Igen

Ceruzát képes rajzoló pozícióban fogni
Nem. Markolja még. A rajzoló pózt nem tanítom neki.

Képes kupakot, csavart ki-be csavarni
Igen

Kilincset elforgat
Igen

Az öltözködéshez nincs szüksége segítségre, bár lehet, hogy lassan készül el. A cipőjét még nem tudja befűzni, de a tépőzárral már elboldogul. 
Nem tud sem fel, sem leöltözni egyedül. Ilyenkor látszik nagyon, mennyire fontos (lenne) mindkét kéz. A cipőjét egy kézzel is le tudja venni, akár tépőzáras, akár fűzős. A fűzővel is elboldogul, nem szokta begörcsölni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése