2012. május 17., csütörtök

Konyhakert


Mégpedig szó szerint, ugyanis egypopsis konyhám immáron mikrótalanodott sarkában nevelgetek káposztát, retket és hagymát befőttes-üvegházakban. Persze csak nagyon bébi formájú zöldségekről van szó. Már régóta foglalkoztatott az otthoni csíráztatás gondolata, de a megvalósításig valahogy sosem sikerült eljutnom. Most viszont olvastam, hogy nincs szükség csíráztató edényre, elég egy befőttes üveg is, így hát belevágtam. Az üvegek szájára textilpelenka darabokat gumiztam, naponta kétszer átmosom a magokat, és várok. Csuda látni, mennyi erő van ezekben a csöpp magokban, ahogy óráról órára pattannak fel a héjak, és telik meg lassan az üveg csírákkal.

A magok mellett megpróbálkoztam a házi almaecet készítésével is, akit érdekel, itt talál receptet: http://sutes-fozes.blogspot.com/2010/09/almaecet-hazilag.html
Nem mertem nagy tételben készíteni, mert félek kicsit az ecetszagtól, majd kiderül, mit szól a család az erjedés illatához. Ha beválik, ki fogom próbálni más gyümölcsökkel is, hiszen jön a nyár, lesz bőven választék.

Az ötödik befőttesüvegben pedig kovászt etetgetek. Sütök már egy ideje kenyeret, az ízükkel nincs is baj, de a formájuk, hát szépségversenyre semmiképpen nem nevezném. Tegnap is sütöttem egy napraforgómagos kontyos(nak tervezett) példányt, szép is volt egészen a sütés utolsó tíz percéig. Aztán oldalt megrepedt, és végül elég csálén került ki a sütőből.
Szeletelni is nehéz a kenyereimet, és eléggé morzsálódnak. Gondoltam, kipróbálom kovásszal, hátha úgy jobb lesz. Meg különben is, olyat még próbáltam, itt az ideje.

3 megjegyzés:

  1. hú, meselj meg a kovaszrol! nekem nincs baj a kenyeremmel igazan, epőp csak annyi, hgoy elesztovel keszul. ha te teszel a kenyerbe mast is, mint viz, liszt, cukor, so eleszto, akkor attol mas lesz az allaga. a formazas titka meg hogy miutan megkelt, nem teszed lisztes deszkara, hanem a kezedbe veszed ki, es gyors mozdulatokkal (hogy ki ne szaladjon az ujjaid kozul) a szelet korben folyamatosan alaforgatod. aztan gyorsan a lemezre, hagyod meg kelni, majd sutes elott kereszt alakban bevagni. ezt kell, igy muatod neki, merre taguljon. :) en elegedett is lennek a keyneremmel, ha nem lenne benne cukor es eleszto. de a kovaszhoz eleg gyava vagyok, van benne bizonytalansagi tenyezo boven. :) ja, es en csalok, mert van egy dagasztogepem. de attol nem valnek meg! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a tippet, ki fogom próbálni. Most már egész tisztességes veknit formázok, hála Limara blogjának. A kovászról írok majd egy bejegyzést, úgyis témahiányban szenvedek mostanában :)

      Törlés
  2. Cukor nem kell ám, mert a liszt előbb keményito, utána cukor lesz. É n is egy é vig vártam a kovásszal, de sikerul élesztő nélkü l is. Viszont levegősebb a kenyér ha 1/4-1/2 élesztő is van benne. Ami mostanában bejön, az a tej. Sima, nyers tejben futtatom az élesztőt és a kovászt, a kenyerem pedig a legjobb. Napokig foszlós, friss, mint a kalács.

    VálaszTörlés