2015. július 15., szerda

A levendula fiaskó


Tavaly október végén vásároltunk hetven tő szabad gyökerű levendulát, mert virágzó lila sövényre, szappanillatra és egy csomó pillangóra vágytam az újdonsült virágoskertben. Hatvan tövet izibe el is ültettem, tízet pedig egy kedves ismerősünknek ajándékoztam. Az eladó szerint reggel lettek kiszedve a földből, tegyem vízbe, és még másnap is nyugodtan kiültethetem, nem lesz bajuk. 
Úgy tűnt, megeredtek, aztán jött a tél, másfél hónapig közel méteres hó, ami alól márciusban elég csoffadt kis bokrok kerültek elő.  Öt-hat tövön nem volt egyáltalán zöld hajtás, ám ha megtörtem egy-egy ágacskát, belül zöld volt, tehát élt, bíztam benne, hogy kihajt. Vártam hát a virágözönt. Ám a bokrok nem nagyon akartak hajtani, míg SzembeLaci bokrai rengeteg új hajtást hoztak, az enyémek néhány kivétellel még április végén is ugyanolyanok voltak. 

Volt ami ennyire vitte júniusig
A legcsúnyábbakat kiszedtem és a helyi kertészetből vettem helyettük cserepes példányokat. Mind megeredt, hajtani kezdett, mára szép kis bokorrá cseperedett. Aztán vártam, hogy a többiek mégis beindulnak. Kár volt. Május végén elegem lett, kiszedtem a csúnya kis töveket, ültettem helyettük cserepest, és alig voltam mérges, mert ezeket pontosan ugyanannyiért vettem, mint a szabad gyökerűt. Az elsőként elültetett hatvan tőből alig húsz maradt meg, az elajándékozott tízből pedig egy sem. 
Foghatnám a rossz talajra, de a levendulát ez nem zavarja állítólag, arra, hogy nincs egész nap tűző napon, de másnál is van ilyen helyen és növekszik, foghatnám a télre, hóra, de az nemcsak nálunk volt a faluban. Az utolsó hat tövet június elején cseréltem ki, ez már késő volt valószínűleg, mert ezek a tövek egyáltalán nem nőttek, és csak pár rövid szárú virágot hoztak, de élnek, remélem nem purcannak ki, és behozzák a többieket. 

Június eleji kert, jól látszik, mely töveket ültettem később

Túlélő levendulák sásliliommal, kardvirággal, hátul árnyékliliomok

Egy tövet meghagytam a tetszhalottak közül kíváncsiságból, nemcsak én voltam-e túl türelmetlen, de úgy tűnik tényleg kampec, ugyanúgy néz ki, mint tél végén.

Ő az

Mindenesetre, ha még egyszer levendula ültetésre adom a fejem, csakis cserepes növényt veszek, és csakis tavasszal fogok ültetni, se ősszel, se nyáron, bármennyire is mondják, hogy a cserepes levendula akkor is ültethető, és másnak sikerült. 
Akármennyire is igénytelen a levendula, nálam nem sikertörténet, sövényem még messze nincs, elmaradt a pillangóinvázió is, de azért van pár szép kis bokrom, meg néhány nem annyira szép is, bízom benne, hogy az évekkel egyre mutatósabb lesz, és nem kell állandóan pótolnom az állományt.

Jövőre legyenek legalább ilyenek

4 megjegyzés:

  1. Én Bartus Sándortól rendeltem( tihanyi őstermelő) szabadgyőkerűt, mind megmaradt. Nézegettem én is vaterásat, más "noname" hirdetőket, de én úgy voltam vele, hogy egy olyan embernek adom a pénzünket akinek az "élte múlik rajta" és neki is érdeke, hogy a palánták élve is maradjanak. 290 volt darabja a paliknak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én szintén egy ismert termelőtől vettem, ugyanennyiért, de nem akarok neki negatív reklámot, tudom, hogy mások tapasztalatai nagyon is pozitívak a növényeiről. Ezért is választottam őt. Szimplán csak pechem volt, azt hiszem. Meglátjuk, mire jutnak a mostaniak, ha ők sem maradnak meg, én vagyok béna, vagy tényleg rossz a helyük, vagy a levendula nem szeret engem. Van ilyen, a fuxia ki nem állhat például :)

      Törlés
  2. Írtam egyszer a levenduláimról, ha időm lesz megkeresem, olvasd el. Én azt tapasztaltam. Hasonlók., is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megtaláltam a bejegyzésedet, köszönöm. :) Nem értem én, pedig nálam mindent megkapnak: kavicsos, szegény, száraz talaj, kb. 11 órától estig teljes, erős napsütés....örülhetnének. Azért nem adom fel :)

      Törlés