2015. március 26., csütörtök

Március a kertben

Olyan csodás idő van, második hete csak este gyújtok be, és míg Lackó nagyokat alszik a teraszon, Marcival a kertben bogarászunk. Eddig nagyjából 100 négyzetmétert vetettünk be, és igazán mintakertem van, míg a szomszédokban csak most fogasoltak, nálam már sorol a borsó, kint vannak a hagymák, saláták, retek, mustár, pedig az a büdös Sanyi meg a cimborái összejárkálták rendesen, januárban ivartalaníttattuk, mégis nagy társasági életet él.
Sőt, annyira jó vagyok, hogy a gyomokkal is lépést tudok tartani. Egyelőre.
Ám mindez nem jöhetett volna létre, ha nem marad el Marci műtéte...

A macskabulik királya és helyszíne
Március első hetét anyu nálunk töltötte, mivel azt terveztük, míg én Marcival kórházba vonulok, és az uram dolgozik, ő vigyáz Lackóra. Mikor rövid városnézés után hazajöttünk, anyu úgy döntött, ha már szabadságot vett ki, mégis marad, nekiesik a kertnek, és mindjárt Wonder Woman üzemmódba kapcsol. Napokon át reggel kiment, sötétedéskor bejött, az ebédet és a kávét is úgy vittem ki neki, arra is sajnálta az időt. Bemelegítésként kivágta és a kert végébe hordta az utcafronti borostyán dzsumbujt, amit eléggé szétzilált a tél, alul kopasz volt, és virágzás idején nagyon féltettem a gyerekeket, telis-tele volt méhekkel. Csak meg akartuk regulázni kicsit, ám jött Szomszédbácsi - akinek a kertjében gyökerezik egyébként - fogott egy metszőollót, és azt mondta, ha már csináljuk, csináljuk rendesen, egyébként is egykettőre befutja újra a falat.

Így most csupasz, fura, és csúnya a fal, de ültettünk elé dáliát, és anyu ad majd lilaakácot, lesz, ami eltakarja. A nagyja borostyán ágakat az uram feldarabolta, mennek a kazánba, akárcsak a kiszáradt barackfák, Norbi mindent elkövet, hogy ne kelljen a jövő évre szánt tüzelőhöz nyúlni, mert vészesen fogy a fánk.

Mennyire menő borostyánnal tüzelni?
Wonder Woman egyedül kiszedte az összes szőlőkarót kb. 1000 nm területről, ezek még várnak a hétvégére és a láncfűrészre. Tervünk, hogy a szőlő helyére gyümölcsfákat, bogyósokat telepítsünk, anyu le is égette a tavalyi elszáradt növényzetet, nem tudom, mi nő itt, de olyan mint a sás. Ha minden jól megy, most hétvégén kiszedik a tőkéket is.
Három sort meghagyunk eszegetni, bár nem csemege, Othelló azt hiszem, mi azt is szeretjük. Ezt a harminc tőkét anyu megmetszette és nagyjából megkapálta, a rendes kapálás még rám vár, hétvégén remélem, eljutok addig.
Idei másik kertes tervünk, hogy a telek végébe a dombra, ahonnan csodás a kilátás, szőlőlugast benne egy kőpaddal és szalonnasütőt építünk. A helyszín nem túl praktikus, de így nem veszi el a helyet a kert termékenyebb, kevésbé meredek részéből, és az uram szerint a panoráma miatt megéri, legalább észnél leszünk, az ránk fér, mert csúnyákat fog gondolni az, akinek innen vissza kell mennie a házba mondjuk az ott felejtett sóért.

Anyu megmetszette és lemosózta a gyümölcsfákat és a málnát, szedret is, ezeket fel is kötözte. A gyümölcsöst is megkapálta, nekem csak szinten kell tartanom. Az ősszel felásott veteményest kibővítette, és a kialakított ágyásokba elvetettük a sárgarépát, petrezselymet, karalábét, céklát, több fajta borsót, krumplit. Tavaly kis területen kipróbáltam Az öngyógyító vegyeskert c. könyv ajánlotta ágyás nélküli vetést, de nem volt praktikus, utak nélkül nem tudtam rendesen gyomlálni, kapálni, könnyű letaposni a kis növénykéket, maradok inkább az ágyásoknál. Azóta készítettem újabb ágyakat és vetettem a palánták előveteményeként mustárt, kétféle retket, fejes és tépősalátát, rukkolát, madársalátát, spenótot, kaprot és büdöskét. Utóbbival valószínűleg egyébként is tele lesz a kert, tavaly bár megszedtem bőven, mégis sok mag maradt a töveken, de nem baj, nagyon szeretem ezt a virágot. A konyhaablakban is kertészkedem, ott már bújnak a büdöske-palánták.

Szépen nőnek az ablakban (lassan MINDEN ablakban) a palánták, négyféle paradicsom, háromféle paprika, zeller és karfiol várja a májust. A keléssel elégedett vagyok, az idén vásárolt olcsó magok hasonló arányban keltek, mint a tavalyról maradt drágák. Sőt a tavalyi Tizenegyes gyalázatosan teljesített, egyetlen mag sem kelt ki, így most nincs fehér paprika palántám, de van helyette kaliforniai, kápia és pritamin. Fűszerpaprikát idén nem vetettem, a tavalyi kalocsait sem használtam fel, a tövén szép volt, aztán furán, foltosan száradt, majd rothadt, végül kidobtam.

Paradicsom ovi: Bajaja és Ökörszív



Roma FV

paradicsom és zellerbabák  (Mano, Alabástrom)

Paprika különítmény: Csángó, Topepo, California Wonder, Tizenegyes, ami nem kelt ki

Az évelők teszik amit kell, a sóska hamarosan szedhető a medvehagymával egyetemben, az articsóka bár be volt takarva, sajnos kifagyott, és a vörös mángold tövek legtöbbje is.

sóska

 medvehagyma csokor
Vettem rozmaringot és kakukkfüvet, lassan ki lehet ültetni. A kakukkfű tetves, mosódiófőzettel permetezem, állítólag jó ellenük, de csak röhögnek rajta. Szomszédnénitől kapok citromfüvet, remélem megmarad, amit tavaly ültettem, a tél kámforrá változtatta.

Közben bújom a netet, a bioságos könyveket, igyekszem kiokosodni arról, hogyan hozhatnánk létre jó talajt ahelyett a soványka, rögösödő helyett, ami most van. Tavaly sokat hadakoztunk az urammal, őt nem érdekli a kert, az idejébe sem férne bele, de utálja is a kerti munkát, sőt okosan levezette nekem és forintosította, hogy ha az időt, munkát, ráköltött pénzt összeadjuk, nem éri meg kertet művelni, nekünk legalábbis. Azóta elfogadta, hogy ez nekem fontos, szeretem, sőt már támogatást is sejtek felőle, legutóbb, amikor éjjel a paradicsomokat tűzdeltem, lejött hozzám a pincébe, hogy ne legyek egyedül. Ahogy egyre többet olvasok a talajjavításról, mindjobban hiszek abban, hogy néhány év alatt elérhető az a szint, hogy bár tiszta, de ne csak ceruzányi répákat és kétökölnyi káposztákat szüreteljek, hanem valóban többet takarítsunk meg a kert
segítségével, mint amennyit beletettünk. Mindenesetre a talajélet aktív, ma is találtam két pajort (Pusztuljon!- kiáltotta a kiskertész, ez rágta meg a krumplinkat!) de gilisztát legalább hatot, és egy vakond útvonala is jól követhető...
A kertész macskája

8 megjegyzés:

  1. Azta! Jó nagy kert! És anyukád csúcsszuper! Egyébként én is ilyen vagyok, hogyha valamiben benne vagyok akkor inkább szomjazom, nehogymá ezért hagyjam abba. Amikor szusszannom kell akkor szoktam ilyeneket csinálni.
    Lilaakác: tavaly én is hoztam haza csemetéket, de ment is a komposztra, mert utánaolvastam, hogyha nem legyökerezett hajtás a jövevény, hanem magról kelt ki az egyed akkor annak kell majdnem 20! (ennél a résznél egy kicsit felszaladt a szemöldököm) év a virágzásig. És ha ez még nem volt elég akkor a gyökere annyira brutál, hogy simán felnyomja a betonyt és nagyon behálózza a körülötte lévő részt.
    Idén vettem articsóka és mángold magot is és azt szeretném kérdezni, hogy azokat annak idején palántáztad-e vagy csak simán elvetetted a földbe?
    Tetű: házi mosószappant kell vízben feloldani és azzal kell permetezni. Nekem tavaly bevált, annyi, hogy miután megdöglöttek a kis tetvek jó szokszor kell megfürdetni amire nem látszik rajta a szappan.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hm, akkor átgondolom a lilaakác ültetést. Anyunak van otthon, nem okozott gondot, igaz, nincs is beton a közelben, csak gyep.
      Mindkét növényt helyben vetettem, az articsókának kb. fele kelt ki, aztán több tő elpusztult még a nyáron, pedig öntöztem. A mángold jól kelt, szépen termett, de a tél kinyírta. Anyunak van vörös és zöld is, a vörös nála is kifagyott, de a zöld gond nélkül vészelte át a telet, úgyhogy idén azt fogok vetni.
      Köszi a szappanos tippet, tavaly azzal mostam a céklát, jó, hogy eszembe juttattad :)

      Törlés
  2. Aztamindenit! milyen ügyesek vagytok! azért nálatok gondolom, sokkal melegebb van - itt felénk a múlt pénteken (egy hete) még hó volt, a kertben csak hagyma, borsó, retek, fokhagyma van. A többi majd ezután - de már úgy csinálnám én is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, az elmúlt két hétben 10 fok fölött volt nappal, és ami lényeg, sütött a nap! Lehet töltekezni :) Szerencsére volt tél is, jó hideggel, sok hóval, remélem, nem lesz annyi kártevő, mint tavaly...

      Törlés
  3. szia, hát nagyon ügyes vagy!
    én, a panellakó csak pislogok.
    srácokhoz gratulálás!!
    Ági

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, igyekszem kihasználni az alvásidőt :)

      Törlés
  4. Szia,

    Ismered a bionom.hu oldalt? Van kerteszuk is, biztos sok irasa van fent, lehet talalsz otletet. Embio tudom hogy hasznos a kertben, a webaruhazban megtalalod, sok sok cisszajelzessel.

    Udv.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Ivett!
      Köszönöm a tippet, körülnézek ott is. Az Embioról hallottam már, egy ismerősöm nagyon dicsérte, egy próbát szerintem is megér.

      Törlés