2013. június 13., csütörtök

Az elfogadásról

Egy ismerősömmel beszélgettünk a minap, szóba került Marcink is, aztán pedig az, hogy ő ami szív szerinti gyermekünk. Nézett nagyokat, hát nem is gondolta volna, ezt mondjuk sosem értettem, miért, mit gondolnak az emberek, ennek látszania kellene, például az örökbefogadott gyermekemet nem fésülöm meg?
Aztán láttam, hogy erősen forog valami a fejében, kérdezné is, nem is, aztán csak kibökte:
- Nem volt nagy csalódás, hogy nem elég hogy nem a saját gyereked, még nem is egészséges?

Gyorsan tisztáztam, hogy Marci a saját gyerekem, ennél sajátabb akkor sem lenne, ha én szülöm, és az örökbefogadást nem áruháznak tekintjük, ahol csak a hibátlan terméket vesszük le a polcról.
Azóta morfondírozok a témán, és ma olvastam Kati írását, gondoltam, írok is a saját fejlődésemről.

Mikor kiderült, hogy Marci nem úgy fejlődik, ahogy szokásos, megijedtem ugyan, de azt hittem, vagy inkább reméltem, hogy pár DSGM kezelés, és minden rendben lesz. Az ilyen sikertörténetekkel tele van a net. Aztán nem lett elég, és mikor a Koraiban vizsgálták Manót, röpködtek a hemiparesis, agyvérzés, gyógypedagógiai fejlesztés szükséges kifejezések, akkor ijedtem meg komolyan. De csalódást sosem éreztem. Gyászidőszakom sem volt, és olyan sem, hogy most éppen túlélek. Viszont nagyon féltem (bőgtem is eleget), képes leszek-e segíteni Marcinak abban, hogy teljes életet élhessen, és vajon képes lesz-e teljes életet élni. Főleg, hogy azzal riogattak, vagy inkább én magamat, hogy talán az elméje is sérült. Mivel magamra voltam utalva, az is aggasztott, vajon a megfelelő fejlesztéseket választottam neki?  Hiszen annyi van, és mind magát ajánlja legjobbként.

Rossz volt-e látni, ahogy más gyerekei már vígan járnak, és az enyém még fel sem tud ülni egyedül? Naná. Főleg, hogy jártunk úszni egészségesek közé, és sokszor éreztem a sajnálatot mögötte pedig a megkönnyebbülést, hálisten, hogy az én gyerekem nem ilyen. A játszótér sem tartozott a kedvenc helyeim közé ekkoriban. Most sem, de már nem ez az oka.

Érdekes, hogy az uramnak sosem voltak ilyen aggályai. Szokta is mondani, ő nem egy bonyolult lélek, ez az ügy is egyszerű volt számára: Marcinak fejlesztésre van szüksége. Fejleszteni fogjuk. Tudja, hogy a megfelelőt fogom választani. A pénzt előteremti rá. Tudja, hogy Marcival minden rendben lesz. Más gyerekével nem foglalkozik. Kész.

Néhány hónap torna után már éreztem, hogy jó úton járunk, de az igazi áttörést az jelentette, hogy Marci elindult. Két éves múlt ekkor. Úgy éreztem, most már bármire képesek vagyunk. És innentől nem érdekelt mennyire tág az olló közte és egészséges társai között, kizárólag önmagához mértem őt. Hogy önmagához képest mennyit dolgozik, fejlődik, hihetetlen, ha jól belegondolok. Tudtam jól, félni nem szabad, mert még képes és megteremti a maga tárgyát. De kellett a járás lépcsőjének megugrása ahhoz, hogy ne féljek a hemiparesistől, hanem megoldandó feladatként nézzek rá. És a következményeire, ha lesznek egyáltalán. Vajon képes lesz-e Marci felfelé fordítani a tenyerét? Megtartani egy tálat? Képes lesz-e bekötni egy cipőfűzőt, begombolni a kabátját? Nem tudom. Remélem.
Felzárkózik-e társaihoz pl. beszédben, viselkedésben, tanulási képességek terén? Ebben már egészen biztos vagyok.

És már megoldandó feladat sincs. Azaz van, csak az életünk része lett. Úgy átállt az agyam, hogy bármikor képes vagyok fejleszteni őt, buszon, piacon, takarítás, játék közben.

Átszövi a mindennapokat. De hívhatjuk életformának is.

Aztán persze nem tudom, mi lenne, ha Marci nem reagálna ennyire jól a fejlesztésre, nem lenne ennyire feladattudatos, vagy ha tényleg sérült volna az értelme. A hemiparesis okozta képességproblémákat, ha lesznek, meg fogjuk oldani, a többin pedig már nem gondolkodom…

4 megjegyzés:

  1. Többször elolvastam a bejegyzésed. Te szerintem olyan anya vagy, aki a helyzetet nem tragédiának éli meg, és nyavíkol, hanem látod benne a kihívást/megoldandó feladatot vagy nevezzük bárhogy. Úgy gondolom, hogy a szerencsésebbeknek ez a fajta hozzáállás alap tulajdonságuk, de az olyan negatív embereknek, mint én, ezt meg kell tanulnunk (most nem akarok a részletekbe menni, de van egy sejtésem, hogy miért lettem ilyen, de röviden annyi, hogy nem igazán láttam jó példát...). Kicsit hasonlít ez szerintem a kislányom állapotára, hogy míg más gyerekeknek alap, hogy figyelnek a nevükre, érdeklődve keresik a szemkontaktust, stb; addig neki ezt meg kell tanulnia.

    Szerintem a másságon kívül az örökbefogadás is egy tabu téma, és sokan hihetetlennek tartják (nem tudom, miért), hogy egy nem vér szerinti gyermeket is lehet ugyanúgy szeretni, és ugyanúgy a sajátunknak tekinteni. Talán az ismerősöd zavarában mondta, hogy nem hitte volna.
    A gyógytornászunk nem sokkal azután fogadta örökbe a második babáját, miután abbahagytuk a tornát. Így kiderült, hogy a nagyobbik is a szív szerinti gyermeke (ez annyira gyönyörű megfogalmazás!!!). Történt egy olyan, hogy amikor még nem tudtam erről, mondtam, hogy mennyire hasonlít rájuk. Miután kiderült, furcsán éreztem magam, hogy ezt mondtam, mert féltem, hogy megbántottam vele.

    VálaszTörlés
  2. Huh, Kati, nem akartalak bántani, sem fényezni magamat. Ha mégis megbántottalak, kérlek ne haragudj! Természetes, hogy nem egyformán kezeljük a dolgokat, nem is egyforma a helyzetünk. A környezet is tök másként áll egy mozgásában sérült és egy viselkedésproblémás "biztos nem tudja megnevelni az anyja" gyerekhez. Ebből a szempontból is szerencsés vagyok. Mag abból is, hogy legalábbis anyukámtól azt láttam, nem besz*ni, csinálni. Amit apukámtól tanulhattam volna, azt inkább nem akartam megtanulni, de a régi blogodat olvasva neked sem ismeretlen a szitu...
    Aztán, tudod, mire az ember eljut az örökbefogadásig, annyi mindenen keresztülmegy, hogy egy kis hemiparesis már nem oszt nem szoroz... na jó ez túlzás persze. Nem ő volt az egyetlen, aki így reagált, mikor megtudta, gondolom nehéz ilyenkor mit mondani.
    Nekem is mondják sokan, hogy hasonlít rám Marci pedig nem, csak neki is kék a szeme, de olyan is volt,aki szerint egyáltalán nem hasonlít, de az apukájára biztosan (az uram nem volt ott). Igen, biztosan :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, nem, dehogy bántottál meg, és fényezésnek sem tartom a bejegyzésedet, pusztán azt bizonyítja, hogy nem vagyunk egyformák. Könnyen félre lehet érteni az írott szöveget, de pont ezért kell megírni egymásnak, ha valami nem teljesen egyértelmű, így kicsit nehezebb kommunikálni, mint élőben... Pedig milyen jó lenne, asszem tudnánk miről beszélgetni... na egyszer hátha. :)

      Törlés
    2. Akkor jó :) Igen, nehéz úgy beszélgetni, hogy nem látjuk egymás arcát, nem halljuk a hangját.
      Szerintem sem ülnénk kukán, ha összejönne egyszer a találka :))

      Törlés